Programowanie i spolszczenia gier #3 – Xentax
W tym wpisie opowiem trochę o forum Xentax, które jest dość dobrze znane wśród osób zainteresowanych spolszczeniami do gier lub wszelkiego rodzaju moddingiem. Zostało założone dość dawno. Możliwe, że wielu z was jeszcze na świecie nie było, jak administrator podejmował pierwsze próby stworzenia społeczności.
Czym zajmuje się forum? Jest tam wiele działów, a każdy dział ma swoich aktywnych użytkowników. Najwięcej tematów skupia się wokół archiwów, czyli plików z różnymi rozszerzeniami przechowującymi dane mniejszych plików budujących grę. I właśnie w celu rozpakowania zawartości archiwów akurat najłatwiej napisać jakiś program 🙂
Wystarczy otworzyć takie archiwum w hex edytorze, poszukać kluczowych wartości takich jak rozmiar archiwum, ilość plików, wskaźniki na pliki, rozmiary plików, flagi itp. i nasz program albo skrypt właściwie sam się pisze. Trzeba do tego mieć trochę wyobraźni i doświadczenia.
W innych działach zaczyna się prawdziwa przygoda tylko dla wytrwałych. Można zająć się grafiką i pisać programy konwertujące specyficzne typy grafik z gier na te bardziej odpowiednie zwykłym użytkownikom jak na przykład JPG, PNG, DDS. To samo tyczy się dźwięków, filmów i modeli. Jednak nie jest sztuką napisać narzędzie działające w jedną stronę. Więcej korzyści dla internautów będzie, gdy nasze nowe grafiki albo inne pliki będziemy mogli po edycji wrzucić do gry tak, żeby nam się nie zepsuła.
Szczególnie interesowały mnie dwa ostatnie działy, gdzie ludzie zamieszczali swoje gotowe dzieła. W pierwszym dziale są programy pisane pod dane gry, takie działające tylko z konkretnym tytułem, z konkretnymi plikami i tylko w określonych warunkach. To jest coś co mnie szczególnie interesuje. Ja się będę tym zajmował w przyszłości, już się tym zajmuję i poszerzam wiedzę z tego tematu.
Jest jeszcze drugi dział, tam już są narzędzia prawdziwych masochistów, którzy przez wiele miesięcy, a nawet lat pisali jeden program – ale im się to opłaciło. Ich programy ogólnego przeznaczenia wykorzystywane są przez wszystkich, którzy chcą się dostać do plików z danego silnika gry. Jako przykład podam tu Unity Assets Explorer, program bardzo ułatwiający życie, funkcjonalny i ciągle rozwijany przez twórcę. Sam korzystałem i jestem zadowolony z pracy włożoną w analizę i projektowanie.
Z ciekawostek tak jeszcze powiem, że to forum posiada własną „wiki”, na której jest większość popularnych formatów plików. Są dokładnie opisane. Widać co kryje się pod danymi bajtami. Przydaje się to bardzo do nauki.